01/04/2014 Comerç electrònic: Nova normativa sobre la defensa dels consumidors i usuaris
La nova normativa sobre la Defensa dels Consumidors i Usuaris regula entre altres conceptes, la compra online, és a dir, el comerç electrònic. Encara no us n'heu assabentat? Això implicarà donar més informació a l'usuari sobre la seva compra, influirà els terminis de lliurament, millorar el dret de desistiment i posar fi a les clàusules abusives. Ho trobareu a la publicació de 9/2014 de 27 de març del BOE.
Més informació sobre el producte i la compra
La nova llei indica que abans de formalitzar el contracte de compra, el comerç electrònic haurà d'informar sobre les característiques del producte, mostrar el preu final (incloent taxes) i els terminis de lliurament. Així mateix també haurà d'informar sobre el procediment de les reclamacions i qui assumirà els costos de devolució. Per exemple, per qualsevol oferta o descompte al preu, el comerç electrònic haurà d'indicar el preu original juntament amb el rebaixat. A més, el botó que comporti la compra, haurà d'indicar de manera clara que inclou l'obligació de pagament. En cas contrari, l'usuari no estarà obligat a rebre la comanda.
Tot ben claret, perquè després no hi hagi ensurts...
El dret de desistiment
Aquest dret significa que el consumidor pot tornar el producte. La darrera actualització del BOE indica que serà de 14 dies. Però en cas que l'empresari no hagi complert amb el deure d'informació del producte, aquest termini podrà ser de fins i tot 12 mesos. Així que aneu amb compte!
La fi de les clàusules abusives
La nova llei sobre el comerç electrònic indica que no es podrà aplicar cap mena de clàusula abusiva al contracte de compra. Per exemple, es prohibeix als empresaris cobrar càrrecs per l'utilització de determinats mètodes de pagament, càrrecs que superin el cost suportat per l'ecommerce.
Dret a rebre factura en paper
A partir d'ara, el consumidor o usuari podrà demanar factura en paper sense cap càrrecper aquest concepte. La factura electrònica quedarà limitada als casos que el consumidor hagi donat el seu consentiment.
Prohibició d'enviament i subministres no sol·licitats
Queda prohibit l'enviament de qualsevol producte o servei que no hagi estat prèviament sol·licitat, quan aquests productes requereixin qualsevol tipus de pagament. El consumidor, a més, tindrà dret a ser indemnitzat pels danys i perjudicis causats en aquest cas.
Indicar el caràcter de comunicació comercial
Qualsevol tipus de comunicació comercial electrònica haurà d'indicar explícitament el seu caràcter comercial. D'aquesta manera, l'usuari podrà negar-se a rebre aquest tipus de comunicació, així com ofertes no desitjades.