16/03/2011 L’Ajuntament de Reus renova el www.reus.cat per garantir-ne l’accessibilitat i transformar-lo en web de ciutat

web-reus

Avellana Digital ha desenvolupat el web municipal www.reus.cat per tal d’evolucionar des del web corporatiu fins a un web de ciutat amb l’objectiu de convertir-lo en un referent sobre la ciutat dins i fora del municipi així com facilitar l’accés a l’administració electrònica i als serveis municipals. El redisseny del web busca també la simplificació en l’estructura per fer-la més comprensible i alhora més atractiva i a la vegada vol garantir la plena accessibilitat dels continguts per a les persones amb discapacitat, l’ús d’estàndards oberts i programari lliure i la tramitació electrònica.

L’Ajuntament ha simplificat la porta d’accés al web, per crear una imatge equilibrada de la ciutat, que ofereixi prestacions de servei a la ciutadania (tràmits, gestions, informació, bústia de suggeriments, possibilitat de contactar amb el govern municipal, etc.) però alhora sigui atractiu pels visitants potencials amb informació sobre com arribar a la ciutat, l’oferta cultural, d’oci i restauració, comercial, calendari festiu patrimoni, etc., amb l’ús d’imatges atractives i sense deixar de banda tota la informació útil per viure, moure’s i treballar a Reus: horaris i línies de l’autobús urbà, places disponibles als aparcaments municipals, ajudes per a emprenedors, serveis per a les famílies...

La proposta gràfica
L’agenda i les notícies destaquen com a elements més importants de la portada i en actualització constant.
El disseny es fonamenta en els colors corporatius amb el predomini del blanc, el gris i el granat.
La capçalera guanya tamany i és dinàmica i atractiva.
Es reforça la presència de bàners
S’agilita l’accés als web municipals, als tràmits i a les oficines d’atenció especialitzada.

Distribució de continguts
La distribució dels continguts es fa pensant en l’accés dels usuaris, que no sempre són coneixedors de l’organització de l’Ajuntament.

Cinc portals
El nou web consta de 5 portals per facilitar un accés més directe segons el tipus de contingut.

  • La ciutat: adreçat a les persones que volen tenir una primera impressió de Reus.
  • L’ajuntament: amb informació sobre les àrees, l’alcalde i els òrgans de govern.
  • Serveis: adreçat als ciutadans usuaris o possibles usuaris dels serveis que presta l’Ajuntament. La informació s’estructura per temes d’interès ciutadà i per col·lectius.
  • Per temes: la informació està distribuïda en 12 temes, que no corresponen a la distribució per Àrees i que volen respondre a les demandes d’informació de serveis dels ciutadans.
  • Per sectors de població: l’especificitat dels serveis adreçats a determinats col·lectius fa que no puguin ser englobats en l’apartat anterior. Aquests col·lectius tenen accés directe als serveis des de la portada.
  • Tràmits: s’hi poden trobar tots els tràmits que realitza l’Ajuntament, tant presencials, com telemàtics. Hi figura informació de tràmits d’altres administracions. La classificació temàtica s’assimila al nou portal de Serveis.
  • Turisme: accés al portal del Patronat de Turisme.

Els serveis a dos clics
Una de les principals novetats és el portal de Serveis, que canvia la classificació actual. Està pensat perquè qualsevol usuari hi trobi la informació que necessita en 2 clics. En molts casos, la mateixa informació del servei es pot trobar a l’Àrea de la qual depèn, de manera que es pot accedir a la informació o un servei de forma intuïtiva i per diferents vies.

Oficines especialitzades
A la portada del web s’hi troba destacat l’accés directe a les oficines d’atenció especialitzada, com ara l’OAC, l’OMIC o el SAIC, així com l’accés directe a la Guàrdia Urbana.
Oficines d’atenció especialitzada i OAC: OAC, SAIC, OMIC, OME, Oficina Municipal d’Habitatge, OAV, Espai d’Informació Ambiental, SAI, Serveis Bàsics d’Atenció Social, Serveis tècnics d’Arquitectura i Urbanisme i Sindicatura de Greuges.
Guàrdia Urbana: amb descripció de les unitats.
Informació de tots els telèfons de l’Ajuntament
En destacat, el telèfon unificat d’emergències
Accés directe a empreses municipals
També des de la portada, l’usuari pot conèixer quines empreses municipals disposen de web i accedir-hi directament.

Oficina virtual i tràmits
Finalment, hi ha un accés directe a l’Oficina virtual i als tràmits més consultats.
Oficina virtual: Presentació; Tràmits on line; Pagament de tributs; Carpeta ciutadana; Licitacions públiques de contractes; Ordenances i Normativa municipal.
Tràmits més consultats: Obtenir un volant d’empadronament; Oferta pública d’ocupació; Ajuts, beques i subvencions; Calendari del contribuent; Normativa municipal; Queixes i suggeriments; Padró municipal.

L’agenda
L’agenda té un apartat propi destacat a la portada. Hi apareixen els actes més destacats. Els usuaris poden subscriure-s’hi a través d’un fil RSS. Es pot accedir tant a l’índex de l’agenda, com directament als actes que apareguin en portada.
L’agenda està estructurada amb els següents ítems: l’acte destacat el dia; el llistat d’actes del dia; els actes permanents; un calendari per cercar per dies, i un buscador.
Des de l’índex s’accedeix al detall de cada acte d’agenda, amb totes les dades informatives i de localització.

Accessibilitat
El nou web s’ha creat seguint criteris d’accessibilitat: sense obstacles visuals i tecnològics per al major nombre possible d’usuaris, per tal d’apropar l’ús de les noves tecnologies a tothom.
Per dur a terme aquest objectiu, s’aplica la normativa estàndard WAI (Web Accessibility Initiative) adoptada per la Unió Europea complint amb les pautes d’accessibilitat de nivell AA i d’acord amb la normativa estatal de dret d’accés de les persones amb discapacitat a la societat de la informació.
La nova web compleix tots els requisits tècnics d’accessibilitat i s’ha realitzat auditories de comprovació per tal de verificar el seu correcte nivell d’accés per persones amb discapacitat.
Aquest projecte està inclòs i subvencionat dins del conveni de col·laboració entre el IMSERSO, la fundació la ONCE i l’Ajuntament de Reus per a la realització d’actuacions d’infoaccessibilitat.

Programari Lliure i ús d’estàndards oberts
La nova web segueix els estàndards tecnològics internacionals i està desenvolupada 100% amb programari lliure, el web ha sigut desenvolupat en DRUPAL per tal de garantir l’accés des de qualsevol dispositiu, sistema operatiu i navegador que compleixin aquests estàndards oberts i d’acord amb la normativa estatal de dret d’accés electrònic dels ciutadans als serveis públics.

Serveis d’administració electrònica
Amb el nou web s’activen quatre nous tràmits telemàtics, que s’afegeixen als 19 que es podien fer fins ara. En concret, s’hi afegeix la possibilitat de tramitar on line les subvencions per als joves per l’accés a l’habitatge en propietat, les subvencions per a persones amb una determinada situació de mobilitat, la bonificació de l’IBI per a famílies nombroses i l’autoliquidació de l’impost de vehicles.