28/12/2015 12 propòsits de SEO en 2016
És tradició que amb el canvi d'any ens marquem una sèrie de propòstits que cal complir al llarg de l'any. Uns propòstits que són tant personals com empresarials, ja que durant aquests dies també solem marcar els objectius anuals de l'empresa i (re)definir l'estratègia de vendes.
Amb el trànsit orgànic del vostre web us ho volem posar fàcil i us proposem aquests 12 propòsits SEO, un a cumplimentar per cada mes! ;)
1. Evita el contingut duplicat
Ja hauràs sentit parlar que el contingut ha de ser original (no copiat) i rellevant per l’usuari. Però aquest cop no ens referim això, sinó a contingut duplicat dins del teu propi web. Per exemple, els títols, H1 i descripcions han de ser úniques per a cada pàgina i el cos de contingut tampoc pot tenir parts duplicades. A vegades ni tan sols som conscients que ho tenim i Google imposa fortes penalitzacions per això.
Comença analitzant el teu web amb l’eina siteliner.com i comprova el teu percentatge de “Duplicate Content”. És llavors quan et preguntes, si el meu contingut és diferent a cada pàgina, com pot ser? Hi ha diverses raons:
- Hi ha una versió amb "www" i una altra "sense www" i pots navegar amb els dues versions? Google les considera pàgines diferents! A la teva home es pot navegar amb el paràmetre /index i sense ell? Tens diferents extensions de domini (.com, .es, .cat...) i hi pots navegar per cadascun d’ells sense cap redirecció? Si la resposta és afirmativa, Google trobarà contingut duplicat.
- També podria ser que Google estigui indexant URLs de categories, tags i altres taxonomies que són duplicacions de pàgines existents. Això és freqüent a blogs de continguts que classifiquen el articles per etiquetes o temes.
A partir d’aquí, cal localitzar aquestes pàgines duplicades i indicar als diferents motors de cerca que no les tinguin en compte a través de l’arxiu robots.txt.
2. Fes-te mobile friendly
El disseny responsive, aquell que adapta el teu web a mides de pantalla més petites, no és suficient.
Existeixen eines, com PageSpeed Insights, que avaluen l’experiència d’usuari mòbil i proposen una sèrie de recomanacions. Això està bé per tenir una idea del seu estat, però el que nosaltres aconsellem és que agafis el teu smartphone, naveguis per les diferents pàgines del teu web i miris què et molesta, quines dificultats tens, com creus que podria millorar l’experiència... Al cap i a la fi això és el que es trobaran els teus usuaris. Si hi ha alguna cosa que no t’agrada de la navegació mòbil, a ells tampoc.
De totes maneres, deixem una sèrie de punts que milloren l’experiència en mòbil:
- Mida de la lletra mínim de 14px. Si has d’ampliar per poder llegir el contingut, no anem bé...
- Mida dels botons tàctils i distància entre ells. No t’ha passat mai que intentes fer clic a un botó o enllaç i li acabes donant a un altre? No és culpa del teu dit, els botons tàctils haurien de facilitar i fer més còmoda la navegació.
- Menú en forma d’hamburguesa. La típica icona amb tres línies horitzontals. Els usuaris hi estem acostumats i és el que millor funciona. La pantalla en mòbil ja és suficientment petita com perquè l’omplis amb totes les categories del teu menú. Amb aquesta icona, l’usuari podrà obrir i tancar el menú sempre que vulgui.
- Qüestiona el teu slider. És imprescindible? Proporciona una informació rellevant a l’usuari? Si no és així, planteja’t eliminar-lo en la navegació mòbil, ja que farà que la càrrega sigui més lenta i ocuparà un espai molt valuós a la pantalla.
3. Inverteix en SEO Local
Especialment si la ubicació física de l’empresa, organització o negoci és important pel desenvolupament de la teva activitat.
Comença per obrir un compte a Google Business (si encara no el tens) i optimitza el teu perfil incloent el màxim de dades que hi puguis aportar. Enllaça aquest perfil amb el teu web i verifica la seva ubicació (Google t’enviarà un codi per correu postal). D’aquesta manera, la teva empresa també apareixerà a Google Maps.
D’altra banda, optimitza els títols, descripcions i URLs amb el nom de la teva ciutat i no oblidis incloure la teva direcció a la pàgina de contacte del teu web o al peu de pàgina. Tot això Google ho te en compte a l’hora de posicionar per una determinada ubicació.
Si vols saber més sobre SEO Local, et recomanem aquest article.
4. Agilitza la velocitat del teu web
La velocitat del teu web és un dels factors que més influeixen en l’experiència d’usuari. Això no és important només per al SEO, sinó que també afecta a la imatge i les conversions del web. Generalment, es recomana no superar els 3 segons de càrrega d’una pàgina.
Per comprovar de manera exacta la velocitat d’un lloc web, recomanem l’eina de Google Analytics, on ens mostra el temps de càrrega de cada pàgina, o bé l’eina PageSpeed Insights, també de Google, on ens mostra una puntuació de la velocitat en desktop i en mòbil, a més de diferents recomanacions per millorar-la.
5. Estudia les paraules clau més cercades al teu sector
Quines són les paraules clau amb les quals el vostre públic objectiu està cercant els vostres productes i serveis? Val la pena invertir en un estudi de paraules clau abans de generar el contingut del vostre web i anar revisant els canvis que es van produint al llarg del temps. De què serveix estar posicionat en una paraula clau que no cerca ningú?
6. Optimitza el contingut
Un cop hem realitzat l’estudi de paraules clau i hem definit l’estratègia de posicionament, haurem d’incorporar les paraules a diferents llocs del vostre web, com són:
- Els títols: L’enllaç que apareixerà als resultats de cerca i que recomanem que no superi els 60 caràcters si no volem que aquest surti tallat.
- Els H1: El principal títol de la pàgina i que descriu el contingut d’aquesta.
- Les URLs: També han d’incloure les paraules clau, evitant caràcters especials, accents i lletres que no s’inclouen en l’alfabet internacional (com la “ç” o la “ñ”).
- El cos del text: És important que aparegui la paraula clau al voltant d’un 2% - 3%. Compte amb passar-se d’aquesta xifra, ja que podríem ser penalitzats per sobre-optimització. Especialment és important que el text quedi natural a la lectura.
- ALT de les imatges: Les imatges també s’optimitzen amb metadades perquè els cercadors les puguin reconèixer i indexar als resultats d’imatges.
- Anchor Text: El text visible dels enllaços també compten per l’optimització (les paraules del menú de categories o altres enllaços).
7. Incorpora un blog i actualitza amb freqüència
Google valora molt les pàgines fresques, que s’actualitzen amb freqüència i que aporten novetats, al contrari de les pàgines estàtiques. I la millor manera de fer-ho és a través d’un blog corporatiu. Amb la creació de nous continguts al blog, el vostre web tindrà més pàgines amb les quals posicionar-se i serà una entrada més de trànsit a la web.
8. Aconsegueix més backlinks
Tot i que la importància dels backlinks en el posicionament SEO ha disminuït considerablement durant els darrers anys, la veritat és que continua sent un dels principals factors que més influeixen. A l’hora d’aconseguir backlinks, hem de centrar-nos en l’autoritat de la pàgina d’on provenen i la seva rellevància (relació amb el contingut), enlloc de la quantitat total d’enllaços. Amb altres paraules, preval la qualitat abans que la quantitat.
Cercant mètodes per aconseguir backlinks, és molt comú trobar-se amb tècniques Black Hat: Tècniques no recomanades per Google i fortament penalitzades si les detecta. A Avellana Digital tampoc recomanem el seu ús, ja que tot i que poden fer pujar una web de manera ràpida, els efectes de les possibles penalitzacions poden ser irremeiables. Per això, recomanem altres tècniques per obtenir backlinks d’una manera més natural, com són:
- Guest Blogging: Es tracta de participar en plataformes d’articles incorporant un contingut propi amb un enllaç al teu web.
- Social Link Building
- Link Baiting: Es tracta d’escriure articles de gran qualitat que fan que es comparteixin i enllacin fàcilment, de manera natural pels usuaris d’Internet.
- Comentaris en altres blogs relacionats: Especialment amb comentaris que aportin valor a l’article, amb un enllaç al teu web.
9. No infravaloris el poder de les xarxes socials
Les xarxes socials han cobrat cada cop més importància en el posicionament SEO. Com més compartit, mencionat o més interaccions tingui un contingut a les xarxes socials, més rellevància tindrà aquest a Internet. Així és com ho considera Google i així és com ho inclou al seu algoritme de posicionament.
Per tant, és important incorporar una estratègia de Social Media i no menysprear el poder de les xarxes socials, ja que a més de ser favorable per al SEO, són un canal idoni per mantenir i millorar la relació amb els nostres clients i públic objectiu.
10. Optimitza el teu sitemap i robots
El sitemap és un arxiu que ajuda als motors de cerca a trobar les pàgines més importants del teu web: indica on es troben i ajuden a la seva indexació. Com el seu nom indica, és un mapa de tots els llocs que té una web i que Google i altres cercadors segueixen. Per això, recomanem afegir dades com la prioritat de cada pàgina envers les altres pàgines i la freqüència d’actualització, per tal que els cercadors sàpiguen cada quan han de passar.
De manera similar, l’arxiu robots indica les pàgines que no volem que siguin indexades, així com els accessos privats al backoffice, l’Avís Legal, la cistella de compra en el cas de comerç electrònic o incloure pàgines que podrien donar problemes amb contingut duplicat. Amb altres paraules, l’arxiu Robots és el primer que visiten els bots de Google quan entren a una web i serveix com a manual que indica el que volem que indexin i el que no.
11. Utilitza Rich Snippets
Els Ricch Snippets són tota aquella informació addicional que apareix a un determinat resultat de cerca. N’hi ha sobre dades de contacte, d’opions de productes, sobre esdeveniments, breadcrumbs (o molles de pa)... En definitiva, informació que fa ressaltar el teu resultat envers la resta i fa aconseguir un major nombre de clics, millorant el CTR.
12. Utilitza Google Analytics i Search Console
Google Analytics és una eina imprescindible a la teva estratègia de posicionament, ja que permet valorar si les teves accions estan donant el resultat que esperaves o no. Per tal d’extreure tot el seu rendiment, recomanem configurar-lo detalladament, extreure les visites de bots (que poden distorsionar els resultats) i realitzar informes personalitzats. Per poder utilitzar l’eina només és necessari incorporar un codi de verificació a totes les pàgines del web que vulguem analitzar.
D’altra banda, Search Console (l’antic Webmaster Tools de Google), proporciona informació més tècnica sobre el teu web, així com l’estat del Sitemap, el Robots, el nombre de pàgines indexades o els errors d’indexació, dades molt útils per optimitzar el web i millorar el posicionament a Google. També trobem la mateixa eina pel cercador Bing, amb Bing Webmaster Tools.