27/02/2017 Experiència d'usuari: Exemples de bons dissenys web

A internet hi ha infinitat de negocis, però són pocs els que aconsegueixen l'èxit. Moltes vegades per falta de coneixement, per no haver-hi dedicat els recursos necessaris, per por al canvi o per no tenir una visió centrada en l'usuari.

Són els petits detalls els que marquen la diferència.

L'experiència d'usuari té en compte aquests petits detalls per proporcionar emocions i enamorar a l'usuari.

Per què tothom parla d'experiència d'usuari?

Quan es busca millorar la imatge de marca, augmentar els ratis de conversió i fidelitzar clients (vaja, el que vol tothom) no hi ha més remei que parlar d'experiència d'usuari.

Per què?

L'experiència d'usuari es basa fer que l'usuari tingui una bona experiència o percepció mentre navega pel lloc web. Dit amb altres paraules, es quedi amb un bon sabor de boca o se senti a gust.

En realitat l'experiència d'usuari ha existit sempre, només que ara ho apliquem al món online. Si fem un símil d'experiència d'usuari amb una botiga física, aquesta tindria un ambient acollidor, amb una temperatura agradable, amb dependents simpàtics i amb una atenció de 10. Potser el preu no sigui el més barat però aquesta comoditat fa que tornis.

Desmuntant el mite…

L'experiència d'usuari es important, però no ho és tot. Per molt bona que sigui l'experiència d'usuari, si el producte no convenç o si la diferència de preu no compensa, no servirà de gaire.

Llavors?

Però això no vol dir que deixem de banda l'experiència d'usuari, ja que segueix sent molt important. Una mala experiència d'usuari pot disminuir les taxes de conversió, fer que l'usuari no torni o, pitjor encara, li expliqui la seva mala experiència als seus amics (val, això últim seria en el cas que l'experiència hagi estat molt dolenta).

D'altra banda, suposant que tenim un bon producte o servei, l'experiència d'usuari millora la percepció i imatge cap a la marca i millora la ràtio de conversions.

Per això, és fonamental que a l'hora de dissenyar o redissenyar un lloc web, ho fem tenint en compte l'experiència d'usuari.

Diferència entre experiència d'usuari i usabilitat

Usabilitat i experiència d'usuari són termes que s'assemblen però no són el mateix.

La usabilitat fa referència a la facilitat d'ús en la navegació, amb l'objectiu d'aconseguir un mínim esforç i major eficiència per a l'usuari. En canvi, l'experiència d'usuari va més enllà. Té l'objectiu d'aconseguir una percepció positiva, no només a través del disseny, sinó a través del contingut, elements de màrqueting i les emocions.

Per tant, podríem dir que la usabilitat forma una part molt important de l'experiència d'usuari, però no és l'única cosa en el que es basa.

Elements de l'experiència d'usuari

En general, aquests són els punts en els quals es basa una bona experiència d'usuari:

  • Usabilitat: Donar totes les facilitats possibles per fer més ràpida i senzilla la navegació.

  • Navegació: Ha de tenir un ordre visual clar, és a dir, l'usuari ha de saber en tot moment cap a on dirigir-se.

  • Estructura de la informació: Els continguts han de tenir un cert ordre. Hem de col·locar el més important en les zones calentes del lloc web.

  • Confiança: Una bona experiència d'usuari ha de proporcionar confiança a l'usuari. Això és fonamental.

  • Màrqueting: Entenent com el fet de donar a l'usuari allò que vol. Com per exemple, la inclusió de vídeos, missatges que convencen o el fet de remarcar els avantatges de la compra.

Soporte al usuario - Factor UX
  • Suport a l'usuari: Donar solució a possibles errors de navegació, com per exemple en les pàgines no trobades 404, a l'hora de restablir una contrasenya o elements que facilitin el procés de compra.

  • Disseny: Finalment el disseny engloba tots els elements anteriorment esmentats i els dóna una estructura lògica.

Exemples de llocs web amb una excel·lent experiència d'usuari

Perquè ens fem una idea, aquestes són les pàgines que disposen un disseny centrat en experiència d'usuari.

BellRoy

Botiga en línia de carteres

 User experience - Ejemplo diseño

Bellroy és un gran exemple de bona experiència d'usuari. Té uns continguts molt treballats, imatges d'una gran qualitat i vídeos a les pàgines de producte.

Airbnb

Cercador d'allotjaments i experiències

 Ejemplo UX Airbnb

Airbnb és un cercador molt eficient que fa molt senzilla la seva navegació. Sempre que sigui possible incorpora icones que il·lustren catacterísticas i altres elements. A més, ofereix una gran informació sobre cada allotjament i fa molt senzill el procés de reserva.

Buff

Botiga en línia de gorres i bufandes

 Ejemplo web Buff

Destaquem les seves imatges i fotografies de producte de gran qualitat, així com les icones en cada element del menú, que faciliten la navegació.

Greats

Botiga en línia de sabatilles

 UX - Ejemplo web

Greats també treballa molt bon les imatges de producte. Els seus fotografies de detall tenen una gran nitidesa i fins sembla que les puguis tocar. També destaquem les seves pàgines de producte, que funcionen com landing pages de venda.

Etsy

Botiga online de productes fets a mà

ejemplo web experiencia usuario

Etsy té un disseny web molt net i ordenat. A més, disposa d'un cercador predictiu, amb la qual cosa facilita moltíssim la recerca de productes i disposa de continguts organitzats d'una manera clara.


Lush

Botiga en línia de cosmètica natural

luch ejemplo experiencia usuario

Lush destaca per les seves imatges i vídeos, comentaris a cada producte i tipografia diferenciadora.

 

Quan l'experiència d'usuari es passa de rosca

No obstant això, hi ha vegades que els dissenyadors incideixen demasiando en l'espectacularitat i s'obliden de les conversions. Aquí posem un parell d'exemples:

Vertty

El carrusel d'imatges a pantalla completa i animacions fa que el temps de càrrega sigui lent i hagi d'aparèixer un efecte "loading" cada vegada que canviem de pàgina. En pantalles més petites, el menú s'amaga a través d'una icona que no reconeixem com a tal (podríem no trobar el menú durant uns segons). A tot això li sumem la falta de informaición per a la compra, com ara les despeses d'enviament, encara que a l'intentar comprar comprovem que són gratis, no està de més comunicar-los abans.

Nurture Digital

Com en l'anterior cas, el temps de càrrega és lent i apareix l'efecte "loading" quan intentem entrar en alguna pàgina. Encara que disposa de pàgina de contacte, ens sorprèn que no incorpori un formulari de contacte. Tampoc disposa de peu de pàgina i en general, destaquem una sensació de pèrdua de control, entre tantes animacions. Ni tan sols pots tornar a la pàgina d'inici mitjançant el logotip.

Conclusió

En major o menor mesura sempre hem de tenir en compte l'experiència d'usuari. Qualsevol pàgina web depèn de la satisfacció que hagi tingut l'usuari, el que determinarà si tornar a la pàgina o no. Imatges de qualitat, contingut útils i una navegació ràpida i senzilla són algunes de les claus per aconseguir una bona experiència d'usuari. No obstant això, de vegades la innovació i espectacularitat s'anteposen a la facilitat d'ús. En aquests casos hem de tenir molta cura: el disseny web no es basa només en l'estètica, sinó també en fer llocs web eficients.

ai